Реєстрація прямих договорів у Казначействі: що планує змінити Мінфін?
* mof.gov.ua/uk/legal_acts_drafts_2022-558
У чому суть проблеми?
Наприкінці року закупівельна спільнота активно планує та проводить процедури закупівель, а саме, відкриті торги на 2023 рік. Яким чином поєднати вимоги бюджетного та закупівельного законодавства, ми розповідали в нашому матеріалі «Закупівля електроенергії на 2023 рік: поради замовникам» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2022, № 46).
Втім, на етапі укладання закупівельного договору замовникам необхідно особливо ретельно перевірити умови такого договору. До речі, ми розповідали, на які моменти варто звернути увагу передусім. Також ми пояснювали, що зареєструвати такі договори в Казначействі замовники зможуть у 2023 році тільки після того, як матимуть на руках кошторис на 2023 рік. При цьому зареєструвати бюджетні зобов’язання за укладеними закупівельними договорами розпорядник має право протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису. Такі вимоги передбачено абз. 2 п. 2.2 Порядку № 309.
А ось ситуація щодо реєстрації прямих договорів та договорів, укладених шляхом використання е-каталогу ще донедавна була досить невтішна. Головна причина — наразі бюджетні зобов’язання за такими договорами розпорядники можуть зареєструвати протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання. Тобто на реєстрацію таких договорів замовникам відведено 7 робочих днів з дня підписання договору.
Разом з тим зареєструвати такі зобов’язання без затвердженого кошторису орган Казначейства не має права. Ба більше, відсутність у розпорядника бюджетних асигнувань, установлених кошторисом, є однією з підстав для нереєстрації зобов’язань (п. 2.10 Порядку № 309).
З огляду на це, ті розпорядники, які мали намір у грудні 2022 року укласти прямі договорі або договори шляхом використання е-каталогу на потреби 2023 року, фактично були загнані у глухий кут.
Як змінять Порядок № 309?
Та сподіваємось, щодо цього питання крига скресла. Так, Мінфін планує доповнити п. 2.2 Порядку № 309 новим абзацем. Останнім буде визначено порядок взяття бюджетних зобов’язань стосовно договорів, укладених замовниками не за результатами закупівельних процедур. Маються на увазі прямі договори та договори, укладені шляхом використання е-каталогу.
Для наочності наведемо нові вимоги до взяття бюджетних зобов’язань за договорами, укладеними за результатами закупівельних процедур та без використання електронної системи закупівель.
Правила взяття бюджетних зобов’язань за договорами
| Вид бюджетних зобов’язань |
Строк подання документів |
Порядок обчислення строку подання документів |
| Закупівля товарів, робіт і послуг без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель / електронних каталогів для закупівлі товарів |
протягом 7 робочих днів |
— з дати взяття бюджетного зобов’язання або — з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису |
| Закупівля товарів, робіт і послуг із застосуванням процедури закупівлі / спрощеної закупівлі товарів, робіт і послуг |
— з дати оприлюднення звіту про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель за наявності в обліку органу Казначейства кошторису або — з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису |
Зверніть увагу: текст цього проєкту наказу, розміщеного на сайті Мінфіну, та відповідно й передбачені ним зміни, набудуть чинності з дня офіційного опублікування такого наказу. Тож сподіваємося, що вже у січні 2023 року замовники тільки-но будуть мати на руках затверджені кошториси, зможуть без жодних перешкод зареєструвати бюджетні зобов’язання за прямими договорами та договорами, укладеними із використанням е-каталогу.
Бюджетна бухгалтерія, грудень, 2022/№ 48