Інформація по темі "" | Публікації по тегу
04.11.25
5351 0
Друкувати
Обране

Річна інвентаризація — 2025: перевірка та відображення результатів

На черзі важливий етап річної інвентаризації — перевірка наявності та стану активів і, звісно ж, відображення її результатів. У цій статті розповімо, як правильно оформити матеріали інвентаризації та показати її результати в бухгалтерському обліку та звітності.

Річна інвентаризація — 2025: перевірка та відображення результатів

1. Проведення перевірки та оформлення матеріалів інвентаризації

Після проведення підготовчих дій до річної інвентаризації саме час перейти до не менш відповідальних етапів. Пояснимо, які саме дії необхідно виконати та хто за них є відповідальним. Для наочності покажемо, з яких етапів складається така робота.

Перевірка + відображення результатів річної інвентаризації: етапи та відповідальні особи

Етап / завдання

Основні дії / обов’язки

Відповідальні особи

Підстава

1. Проведення перевірки фактичної наявності активів та зобов’язань

— проводить перевірку фактичної наявності майна;
— відображає зобов’язання, кошти цільового фінансування, витрати та доходи майбутніх періодів
— виявляє активи, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілі, а також матеріальні та нематеріальні активи, які не використовуються;
— виявляє активи і зобов’язання, які не відповідають критеріям визнання та оцінки;
— складає інвентаризаційні описи та акти інвентаризації

Інвентаризаційна комісія

п. 5 розд. І Положення № 879, п. 4.2 розд. III Положення № 879

2. Узагальнення результатів інвентаризації

— перевіряє правильність заповнення інвентаризаційних описів та підрахунки в них;
— складає зрівняльні відомості активів і зобов’язань, у яких відображає розбіжності між даними бухгалтерського обліку і даними інвентаризаційних описів

Бухгалтерська служба

пп. 19, 20 розд. ІІ Положення № 879

3. Підбиття підсумків інвентаризації

— фіксує результати перевірки, виявлені розбіжності (надлишки або нестачі);
— складає протокол інвентаризаційної комісії;
— відображає висновки та пропозиції за результатами проведеної перевірки

Інвентаризаційна комісія

п. 1 розд. IV Положення № 879

4. Розгляд результатів інвентаризації та ухвалення рішень

— розглядає результати інвентаризації;
— затверджує протокол інвентаризаційної комісії;
— ухвалює рішення щодо врегулювання виявлених розбіжностей

Керівник установи

п. 2 розд. IV Положення № 879

5. Відображення результатів у бухгалтерському обліку та звітності

— відображає результати інвентаризації (нестачі, надлишки) в регістрах бухгалтерського обліку та формах фінансової і бюджетної звітності

Бухгалтерська служба

п. 3 розд. IV Положення № 879

Загальний порядок документального оформлення матеріалів інвентаризації визначено Положенням № 879*. Зокрема, за результатами роботи інвентаризаційна комісія має оформити такі документи, як: інвентаризаційні описи, акти інвентаризації та звіряльні відомості.

Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

Типові форми для відображення результатів інвентаризації бюджетними установами затверджено наказом № 572*.

Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.2015 № 572.

Так, Інвентаризаційні описи застосовують для фіксування наявності, стану та оцінки як активів установи, так і активів, які належать іншим установам та обліковуються поза балансом.

Такі описи складають на:

  • основні засоби (далі — ОЗ), інші необоротні матеріальні активи (у т. ч. й орендовані);
  • нематеріальні активи;
  • запаси (у т. ч. й ті, що прийняті на відповідальне зберігання).

Акти інвентаризації застосовують для фіксування наявності:

  • грошових коштів (готівки та коштів на рахунках);
  • грошових документів, бланків документів суворої звітності;
  • дебіторської та кредиторської заборгованостей;
  • фінансових інвестицій.

Крім того, установи застосовують й інші форми документів під час перевірки окремих об’єктів обліку. Інформацію про такі документи та особливості їх оформлення наведемо в таблиці нижче.

У нас на сайті в бланках ви знайдете Всі бланки з інвентаризації в одному файлі ексель 

Оформлення матеріалів інвентаризації

Об’єкт інвентаризації

Назва форми

Порядок оформлення

ОЗ

Інвентаризаційний опис необоротних активів (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для відображення наявності будівель, споруд, транспортних засобів, машин, обладнання, інструментів, комп’ютерної техніки, інвентарю тощо.

Складають за кожним місцезнаходженням ОЗ та особою, відповідальною за їх збереження.

ОЗ слід відображати в інвентаризаційному описі за найменуваннями із зазначенням їх інвентарних номерів, виготовлювача, заводського номера (за наявності), року випуску, первісної (переоціненої) вартості, суми зносу, строку корисного використання.

На орендовані ОЗ слід оформлювати окремий опис

Інші необоротні матеріальні активи

Інвентаризаційний опис необоротних активів (груповий) (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для відображення наявності та стану малоцінних необоротних матеріальних активів (далі — МНМА), спецодягу та спецвзуття, тимчасових нетитульних споруд та інших необоротних матеріальних активів.

На однотипні МНМА, видані у користування, оформлюйте групові описи у розрізі матеріально відповідальних осіб (далі — МВО).

Білизну, постільні речі, одяг та взуття одного найменування, близькі за розмірами, якостями і ціною, вносять до інвентаризаційного опису сумарно, із зазначенням їх кількості та номенклатурних номерів

Незавершені капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи

Інвентаризаційний опис необоротних активів (типова форма, затверджена наказом № 572

Для відображення результатів перевірки витрат на придбання, створення (виготовлення) та поліпшення ОЗ, а також витрат за незакінченими і закінченими, але не зданими в експлуатацію об’єктами капітального будівництва, реконструкції, модернізації ОЗ та інших необоротних матеріальних активів.

В інвентаризаційному описі зазначають найменування об’єкта, обсяг виконаних і оплачених робіт за видами, конструктивними елементами, устаткуванням

Нематеріальні активи

Інвентаризаційний опис необоротних активів (типова форма, затверджена наказом № 572)

Під час інвентаризації нематеріальних активів, окрім об’єктів інтелектуальної власності.

До опису вносять дані про назву нематеріального активу, характеристику, призначення, дату придбання (введення в експлуатацію), первісну (переоцінену) вартість, суму амортизації, строк використання, кількість та вартість об’єкта (групи об’єктів).

Інвентаризаційний опис складають за об’єктами (групами однотипних за призначенням об’єктів) нематеріальних активів та окремо за кожною МВО

Об’єкти права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів

Інвентаризаційний опис об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів (типова форма № НА-4, затверджена наказом № 732*)

Для відображення об’єктів права інтелектуальної власності (право на літературні, художні, музичні твори, комп’ютерні програми, винаходи, розробки, сорти рослин, породи тварин тощо), які обліковуються у складі нематеріальних активів.

Такий опис складають окремо за кожним місцезнаходженням об’єктів права інтелектуальної власності та за кожною особою, відповідальною їх за використання.

У цьому опису слід зазначати назву, характеристику, первісну (переоцінену) вартість об’єктів права інтелектуальної власності, суму накопиченої амортизації, дату придбання та строк їх корисного використання

Запаси

Інвентаризаційний опис запасів (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для відображення фактичної наявності запасів: продуктів харчування, медикаментів та перев’язувальних засобів, будівельних матеріалів, палива, запасних частин до транспортних засобів, машин та обладнання, малоцінних швидкозношуваних предметів (далі — МШП) тощо.

Відображають запаси за найменуваннями із зазначенням номенклатурних номерів (за наявності), виду, групи, сорту, одиниці виміру, ціни, суми та кількості, встановлених на дату інвентаризації та за даними обліку.

На МШП, передані у використання та які обліковуються в оперативному обліку, інвентаризаційні описи складати не потрібно

Матеріальні цінності, прийняті на відповідальне зберігання

Інвентаризаційний опис матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для контролю за наявністю матеріальних цінностей, прийнятих на відповідальне зберігання, які обліковують на позабалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні»

Готівка

Акт про результати інвентаризації наявних коштів (додаток 7 до Положення № 148**)

Для відображення фактичної кількості готівкових коштів, що перебувають у касі.

В акті слід не лише зафіксувати суму наявних та облікових готівкових коштів, але й визначити підсумки (результати) інвентаризації — лишки або нестачі. При цьому в акті обов’язково потрібно навести пояснення причин виникнення відхилень, а також рішення керівника щодо урегулювання розбіжностей

Грошові кошти на рахунках

Акт про результати інвентаризації грошових коштів (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для інвентаризації коштів на реєстраційних, спеціальних реєстраційних та інших рахунках в органі Казначейства (установах банків).

В акті відображають фактичну наявність грошових коштів, орієнтуючись на суми, зазначені у виписках Казначейства (установи банку) на дату інвентаризації.

В акті також слід визначити підсумки (результати) інвентаризації грошових коштів —лишки або нестачі. У разі виявлення відхилення (лишки, нестачі), необхідно з’ясувати обставини їх виникнення та навести причини

Грошові документи, бланки документів суворої звітності

Акт інвентаризації наявності грошових документів, бланків документів суворої звітності (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для відображення фактичної кількості грошових документів та бланків документів суворої звітності, які зберігаються у касі установи.

В акті зазначають: назву, номер, серію, номінальну вартість грошових документів та бланків суворої звітності.

Також в акті відображають результати інвентаризації грошових документів, бланків документів суворої звітності — лишки або нестачі

Дебіторська та кредиторська заборгованості

Акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами (типова форма, затверджена наказом № 572)

Відображають дебіторську та кредиторську заборгованість, виявлену на момент інвентаризації.

В акті зазначають найменування субрахунків обліку розрахунків, суми неузгодженої дебіторської і кредиторської заборгованостей. Окремо наводять відомості щодо безнадійних боргів та заборгованості, за якою минув строк позовної давності

Дебіторська і кредиторська заборгованість, строк позовної давності якої минув

Довідка до Акта інвентаризації розрахунків про дебіторську і кредиторську заборгованості, щодо яких строк позовної давності минув (типова форма, затверджена наказом № 572)

Застосовується для деталізації інформації про виявлену непогашену заборгованість. Зокрема, у такій довідці зазначають:

— найменування та місцезнаходження дебіторів і кредиторів;

— суми заборгованості;

— причини виникнення заборгованості;

— дату, з якої минув строк позовної давності;

— підстави виникнення заборгованості (листи до установ вищого рівня з приводу виділення коштів для погашення такої заборгованості тощо)

Дебіторська і кредиторська заборгованість, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання

Акт інвентаризації дебіторської або кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання (типова форма, затверджена наказом № 572)

Застосовується для контролю за наявністю та станом дебіторської і кредиторської заборгованості, строками їх виникнення, перебігом строку позовної давності та виявленням заборгованості, строк позовної давності якої закінчився.

У цьому акті зазначають:

— найменування боржника;

— субрахунок для обліку відповідного виду розрахунків;

— суму заборгованості, щодо якої минув строк позовної давності та яка планується до списання

Розрахунки з відшкодування матеріальних збитків

Акт інвентаризації розрахунків щодо відшкодування матеріальних збитків (типова форма, затверджена наказом № 572)

Призначений для інвентаризації розрахунків із відшкодування матеріальних збитків.

У цьому акті зазначають:

— П. І. Б. боржників;

— за що і коли виник борг;

— дату судового рішення (заяви боржника), за відсутності рішення суду — дату пред’явленого позову;

— суму заборгованості на дату інвентаризації

Фінансові інвестиції

Акт інвентаризації наявності фінансових інвестицій (типова форма, затверджена наказом № 572)

Для відображення фінансових інвестицій у статутних капіталах підприємств (наприклад, комунальних підприємств).

В акті зазначають: вид фінансових інвестицій, документ, який їх підтверджує (засновницький договір, виписки банків, накладні на передачу устаткування тощо), їх номінальну та балансову вартість, дату і термін вкладу.

В акті обов’язково слід визначити підсумки інвентаризації — лишки або нестачі. У разі виявлення нестачі або надлишку потрібно з’ясувати та навести причини їх виникнення

Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм первинного обліку об’єктів права інтелектуальної власності у складі нематеріальних активів» від 22.11.2004 № 732.

** Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою правління НБУ від 29.12.2017 № 148.

Слід також пам’ятати про вимоги до оформлення матеріалів інвентаризації, передбачені пп. 17 та 18 розд. ІІ Положення № 879.

Так, кожен рядок Інвентаризаційних описів та актів інвентаризації слід заповнювати послідовно та уважно. Якщо після інвентаризації виявлено помилку в матеріалах інвентаризації, комісія має виправити її коректурним способом. А от наявність помарок чи підчисток у таких матеріалах не допускається.

УВАГА! Інвентаризаційні описи та акти інвентаризації мають бути підписані усіма членами комісії та МВО

При цьому МВО дають розписку, якою підтверджують, що перевірка активів відбулася у їх присутності, у зв’язку з чим претензій до членів комісії вони не мають. Така розписка також є свідченням того, що МВО приймає на відповідальне зберігання перелічені в описі активи.

Після оформлення матеріали інвентаризації передають для перевірки до бухгалтерської служби установи. Там визначають правильність підрахунків у описах та актах, проставляють вартісні показники у відповідних рядках та порівнюють дані бухгалтерського обліку з даними про фактичну наявність цінностей.

Усі виявлені розбіжності між фактичною наявністю активів та обліковими даними бухгалтерська служба фіксує у звіряльних відомостях типової форми, а саме:

  • Звіряльна відомість результатів інвентаризації необоротних активів;
  • Звіряльна відомість результатів інвентаризації запасів.

ВАЖЛИВО! Звіряльна відомість — проміжний документ для визначення результатів інвентаризації

Буває, що під час інвентаризації в установі не виявлено ані лишків, ані нестач. Чи необхідно у такому разі складати звіряльні відомості?

Так, вважаємо, що звіряльні відомості необхідно складати у будь-якому разі.

Адже без складання звіряльних відомостей інвентаризаційна комісія фактично не зможе підбити підсумки інвентаризації. Інакше кажучи, саме звіряльні відомості є підставою для складання протоколу інвентаризаційної комісії.

Таким чином, складати звіряльні відомості доцільно незалежно від того, виявлено лишки, нестачі чи ні. Якщо ж розбіжності між даними бухгалтерського обліку і фактичною наявністю матеріальних цінностей відсутні, у відповідних клітинках звіряльних відомостей ставимо прочерки. Тобто залишати їх порожніми не слід.

Головний підсумковий документ, який складають за результатами інвентаризації, — це Протокол інвентаризаційної комісії. У ньому інвентаризаційна комісія відображає свої висновки та пропозиції за результатами проведеної перевірки.

Зокрема, у протоколі наводять:

  • причини нестач, втрат, лишків;
  • пропозиції щодо заліку в разі пересортиці, списання нестач у межах норм природного убутку, а також наднормативних нестач із зазначенням причин виникнення та вжитих заходів щодо їх запобігання.

Також у протоколі може бути відображена інша інформація, суттєва для ухвалення рішень щодо визнання й оцінки активів та зобов’язань.

Керівник повинен розглянути та ухвалити протокол інвентаризаційної комісії. Строк розгляду матеріалів інвентаризації та затвердження протоколу — п’ять робочих днів. Такі строки встановлено в п. 2 розд. IV Положення № 879.

ВАЖЛИВО! Протокол інвентаризаційної комісії, затверджений керівником установи — підстава для відображення результатів інвентаризації в бухобліку та фінзвітності

2. Виявили непридатне майно під час інвентаризації: як вчинити?

Під час річної інвентаризації комісія може виявити зіпсоване майно, непридатне для подальшого використання. Як правильно вчинити з таким майном? Чи потрібно відображати таке майно в інвентаризаційних описах? Далі пояснимо, якими мають бути дії.

Крок 1 → Проводимо суцільну інвентаризацію. Положенням № 879 передбачено, що інвентаризації підлягає все майно установи, незалежно від його місця перебування, та всі види зобов’язань. Тому під час інвентаризації комісія насамперед повинна зафіксувати фактичну наявності об’єктів як за їх місцями зберігання, перебування, так і за МВО.

Водночас не слід забувати й про інші завдання, покладені на інвентаризаційну комісію. Зокрема, це виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість та споживчу властивість, застарілих, а також виявлення активів, які не відповідають критеріям визнання.

Крок 2 → Виокремлюємо непридатне майно. У цій ситуації інвентаризаційна комісія має зафіксувати фактичну наявність як придатного, так і непридатного майна. Оскільки такі матеріальні цінності на момент проведення інвентаризації продовжують обліковуватися на балансі установи, їх фактичну наявність слід підтвердити і відобразити в інвентаризаційних описах. Але зробити це слід з урахуванням певних особливостей.

УВАГА! На непридатне майно інвентаризаційна комісія має скласти окремий інвентаризаційний опис

Цього вимагають пп. 1.8 та 4.4 розд. III Положення № 879. Причому такий опис слід оформлювати за типовою формою, затвердженою наказом № 572.

Під час відображення непридатних та/або зіпсованих матеріальних цінностей, виявлених під час інвентаризації, всі графи інвентаризаційного опису заповнюємо у загальному порядку:

  • інвентаризаційна комісія зазначає інформацію про фактичну наявність;
  • бухгалтерська служба — кількісні та цінові показники за даними бухобліку.

А ось у гр. 16 «Інші відомості» Інвентаризаційного опису необоротних активів слід навести інформацію про стан таких активів та причини їх непридатності. Якщо ж під час інвентаризації виявлено зіпсовані запаси, то причини, ступінь і характер псування, а також пропозиції щодо їх списання або можливості використання у господарських цілях зазначаємо в гр. 12 «Інші відомості» Інвентаризаційного опису запасів.

Отже, за результатами інвентаризації комісії слід оформити окремі інвентаризаційні описи для фіксування наявності та стану необоротних активів і запасів. В одних — слід навести інформацію про майно, придатне для подальшого використання, а в других — щодо зіпсованого, пошкодженого, непридатного для подальшої експлуатації.

Крок 3 → Підбиття підсумків інвентаризації. На підставі належним чином оформлених інвентаризаційних описів інформацію про непридатне майно комісія обов’язково відображає в Протоколі інвентаризаційної комісії.

Зі свого боку, керівник установи протягом п’яти днів розглядає матеріали інвентаризації та затверджує такий Протокол. Саме від його рішення залежить подальша доля матеріальних цінностей, які втратили свої експлуатаційні властивості.

Крок 4 → Списуємо непридатне майно. Тільки після проведення низки зазначених заходів установа може перейти до списання з балансу непридатного або зіпсованого майна. І підставою для цього є Протокол інвентаризаційної комісії разом з прикладеними до нього інвентаризаційними описами та звіряльними відомостями з інформацією про непридатне майно.

Зауважте: займатися організаційними питаннями щодо списання непридатного майна варто лише після ухвалення відповідного рішення керівником установи.

У певних випадках для списання майна знадобиться спочатку отримати дозвіл від суб’єкта управління майном. Без такого дозволу бюджетні установи мають право списувати лише повністю замортизовані необоротні активи первісною вартістю до 50 тис. грн.

Традиційно, під час списання державного майна слід керуватися Порядком № 1314*. Натомість списання комунального майна бюджетні установи здійснюють на підставі місцевого Положення про порядок списання майна комунальної власності відповідної територіальної громади.

Порядок списання об’єктів державної власності, затверджений постановою КМУ від 08.11.2007 № 1314.

Докладно про те, як підготуватися до списання майна, читайте у матеріалі «Порядок списання держмайна: чергове оновлення» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2025, № 23).

3. Оцінка та оприбуткування лишків

Під лишками слід розуміти все майно, раніше не враховане в бухобліку установи. Воно підлягає обов’язковому оприбуткуванню.

Документальне оформлення та оцінка. Оцінкою такого майна займається інвентаризаційна комісія установи. Такі об’єкти, як необоротні активи, інвентаризаційна комісія оцінює за справедливою вартістю. Проте для оцінки земельних ділянок, будівель та споруд (у т. ч. незавершеного будівництва), транспортних засобів, виявлених як лишки, доцільно звернутися до суб’єкта оціночної діяльності.

Лишки запасів комісія має оцінити за чистою вартістю реалізації, якщо планується їх продаж. Якщо ж запаси буде використано у господарській діяльності установи, визнаємо їх в оцінці можливого використання. Таку оцінку проводять, виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі з урахуванням ступеня їх придатності.

Документом, який підтверджує проведення оцінки виявлених лишків, буде Акт оцінки, складений у довільній формі.

Бухоблік. Під час оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі установи (у т. ч. ОЗ, інші необоротні матеріальні активи, нематеріальні активи, запаси тощо), необхідно показати збільшення доходів спеціального фонду. При цьому застосування субрахунку для обліку таких доходів залежить від подальшої долі таких активів:

  • якщо лишки будуть використані для потреб установи — відображаємо дохід за субрахунком 7112 «Дохід від оприбуткування активів, раніше не врахованих в балансі»;
  • якщо лишки будуть реалізовані — показуємо дохід за субрахунком 7211 «Дохід від реалізації активів».

Окрім того, у разі виявлення активів, раніше не врахованих у балансі, необхідно:

1) подати до органу Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі.

Це треба зробити до закінчення відповідного звітного місяця.

Надходження від оприбуткування лишків, які будуть використовуватися для потреб установи, відображаємо за кодом класифікації доходів 25010200 «Надходження бюджетних установ від додаткової (господарської) діяльності». Якщо ж планується реалізація лишків, тоді — за кодом класифікації доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)»;

2) внести зміни до кошторису в частині спеціального фонду за власними надходженнями.

Розглянемо на прикладі порядок відображення в бухобліку оприбуткування виявлених лишків.

Приклад 1 (лишки необоротних активів). Під час річної інвентаризації виявлено лишки: ноутбук та офісне крісло. Згідно з оцінкою інвентаризаційної комісії справедлива вартість цих активів становить: ноутбука — 25000 грн, офісного крісла — 2500 грн.

За результатами роботи комісії складено Акт оцінки матеріальних цінностей довільної форми. Введення в експлуатацію об’єктів оформлено Актами введення в експлуатацію ОЗ типової форми.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Оприбутковано активи, раніше не враховані в балансі установи:

— ноутбук

1014

2117

25000

4

— офісне крісло

1113

2117

2500

4

Водночас відображено:

— дохід від оприбуткування лишків

(25000 грн + 2500 грн)

2313

7112*

27500

3, 14

— касові видатки

2117

2313

27500

3, 4

— збільшення внесеного капіталу на суму оприбуткованих активів

7112

5111

27500

17

2

Нараховано амортизацію під час введення в експлуатацію офісного крісла (2500 грн х 50 %)

8014

1412

1250

17

* До кінця звітного місяця на суму оприбуткованих лишків слід подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25010200 на суму 27500 грн.

Приклад 2 (лишки запасів)Під час проведення річної інвентаризації виявлено лишки будівельних матеріалів (фарба інтер’єрна акрилова, 14 кг). За результатами роботи комісії складено Акт оцінки матеріальних цінностей довільної форми. Зазначені матеріальні цінності оприбутковано за ціною можливого використання — 1400 грн.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Оприбутковано запаси, раніше не враховані на балансі установи

1513

2117

1400

4

Водночас відображено:

— дохід від оприбуткування лишків

2313

7112*

1400

3, 14

— касові видатки

2117

2313

1400

3, 4

* До кінця звітного місяця на суму оприбуткованих лишків слід подати до Казначейства Довідку про надходження в натуральній формі за кодом доходів 25010200 на суму 1400 грн.

Відображення у звітності. Покажемо, в яких рядках фінансової та бюджетної звітності слід відобразити оприбутковані лишки.

Відображення лишків у фінансовій та бюджетній звітності

Назва рядка

Код

рядка

Пояснення щодо заповнення

Фінансова звітність

Форма № 1-дс «Баланс»

АКТИВ

І. НЕФІНАНСОВІ АКТИВИ

Основні засоби:

первісна вартість

1001

Сальдо рахунків 10 (крім субрахунку 1010), 11

Інвестиційна нерухомість:
первісна вартість

1011

Сальдо субрахунку 1010

Нематеріальні активи:
первісна вартість

1021

Сальдо рахунка 12

Незавершені капітальні інвестиції

1030

Сальдо рахунка 13

Запаси

1050

Сальдо рахунків 15 + 18

ПАСИВ

I. ВЛАСНИЙ КАПІТАЛ ТА ФІНАНСОВИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Внесений капітал

1400

Сальдо субрахунку 5111

Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати»

Розділ І «Фінансовий результат діяльності»

ДОХОДИ

Доходи від обмінних операцій

Доходи від надання послуг (виконання робіт)

2020

Доходи, відображені за субрахунком 7112
(оборот за Кт 7112)

Доходи від продажу активів

2030

Доходи, відображені за субрахунком 7211
(оборот за Кт 7211)

Форма № 3-дс «Звіт про рух грошових коштів»

I. Рух коштів у результаті операційної діяльності

Надходження від обмінних операцій:

надходження від надання послуг (виконання робіт)

3005

Інформація про доходи, відображені за субрахунком 7112

надходження
від продажу активів

3010

Інформація про доходи, відображені за субрахунком 7211

Бюджетна звітність

Форма № 4-1д, № 4-1м «Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги»

Надходження коштів — усього

010

 

Від додаткової (господарської) діяльності

030

Вартість активів, залишених для потреб установи

Від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)

050

Вартість активів, оприбуткованих для подальшої реалізації

Видатки — усього

070

 

Використання товарів і послуг

150

Вартість оприбуткованих запасів

Придбання основного капіталу

450

Вартість оприбуткованих необоротних активів

Також дані про оприбуткування лишків необхідно навести у Пояснювальній записці до бюджетної звітності (додаток 10 до Порядку № 44*).

* Порядок складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування, затверджений наказом Мінфіну від 24.01.2012 № 44.

4. Урегулювання нестач

Нестачею є відхилення фактичної наявності активів установи від облікових даних зі знаком «мінус». При цьому нестачею вважається не тільки відсутність певних об’єктів, але й втрата ними своїх властивостей у результаті пошкодження, псування тощо.

Документальне оформлення. Про наявність нестачі свідчать показники, наведені у Звіряльних відомостях результатів інвентаризації. Саме на підставі таких відомостей інвентаризаційна комісія проводить аналіз та робить висновки у Протоколі інвентаризаційної комісії. Ба більше, в Протоколі обов’язково мають бути наведені причини виникнення нестач, а також пропозиції щодо їх урегулювання та подальшого запобігання.

Порядок урегулювання розбіжностей між фактичною наявністю активів і даними бухгалтерського обліку наведено у таблиці нижче.

Порядок урегулювання нестач, втрат, пересортиці

Вид відхилень

Порядок урегулювання

Нестача у межах установлених норм

Списуємо на витрати звітного періоду (за розпорядженням керівника установи). За відсутності норм природного убутку втрату розглядають як нестачу понад норму

Наднормативні нестачі

Винну особу встановлено

Списуємо з балансу установи + відносимо на рахунок винної особи

Винну особу НЕ встановлено

Списуємо з балансу установи + зараховуємо на позабалансовий облік*

Нестачі внаслідок пересортиці

Взаємний залік лишків і нестач внаслідок пересортиці допускається лише щодо запасів:

  • однакового найменування та тотожної кількості;
  • лишки та нестачі за якими виявлено за один і той самий період;
  • закріплених за однією і тією ж МВО.

Якщо нестачі > лишків → різницю на рахунок винної особи.

Якщо лишки > нестачі → збільшення залишку відповідних запасів + визнання доходу

До моменту встановлення винних осіб або припинення кримінального провадження.

Оцінка. За загальним правилом розмір збитків визначають шляхом проведення незалежної оцінки. Таку вимогу містить п. 2 Порядку № 116*. І для цього слід звернутися до суб’єкта оціночної діяльності.

Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.96 № 116.

Але в певних випадках це можуть зробити органи державної влади та органи місцевого самоврядування самостійно. Для цього застосовують процедуру стандартизованої оцінки. Таку можливість передбачено п. 88 Методики № 1891*.

Методика оцінки майна, затверджена постановою КМУ від 10.12.2003 № 1891.

Стандартизовану оцінку збитків проводить комісія установи. Своє рішення комісія оформляє Актом оцінки збитків за формою, наведеною у додатку 12 або 13 до згаданої Методики.

Але майте на увазі: на цей акт потрібно отримати позитивний висновок рецензента. Тільки після цього його затверджує керівник установи.

ВАЖЛИВО! Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі

Таким є припис ч. 1 ст. 1192 ЦКУ*.

* Цивільний кодекс України від 16.01.2003 № 435-IV.

Також пам’ятайте: за рахунок сум, стягнутих із винних осіб, здійснюється відшкодування збитків, завданих установі, з урахуванням фактичних витрат на відновлення матеріальних цінностей. Тоді як залишок коштів необхідно перерахувати до державного (місцевого) бюджету. Цього вимагає п. 10 Порядку № 116.

У разі виявлення нестач внаслідок зловживань бюджетна установа має передати відповідні матеріали до правоохоронних органів та подати цивільний позов на суму виявлених нестач. Строк виконання — п’ять днів із дня встановлення факту нестач (п. 7 розд. IV Положення № 879).

Бухоблік. Списання нестач відображаємо як звичайне вибуття активів. Тоді як подальший облік нестач залежить від того, встановлені винуватці чи ні.

Варіант 1. Винну особу встановлено

По-перше, у такому разі суму завданого збитку слід віднести на винну особу.

У бухобліку суми нестач матеріальних цінностей, а також суми збитків, віднесені на винних осіб, обліковуємо на субрахунку 2115 «Розрахунки з відшкодування завданих збитків».

По-друге, одночасно на суму збитку, віднесеного на рахунок винної особи, у частині витрат на відновлення, показуємо дохід за субрахунком 7111 «Доходи від реалізації продукції (робіт, послуг)».

Зауважте: на суму відшкодування завданих збитків потрібно внести зміни до кошторису у частині спецфонду за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)».

Втім, відносити збитки на рахунок винної особи доцільно за умови, якщо:

— є письмове звернення (заява) цієї особи про добровільне відшкодування завданих нею збитків

або

— особу визнано винною судом і є ухвала (рішення) про стягнення з неї завданого збитку.

І по-третє, на суму залишку коштів (за наявності) відображаємо зобов’язання перед бюджетом за субрахунком 6312 «Інші розрахунки з бюджетом».

Варіант 2. Винну особу не встановлено

Так, якщо винуватець невідомий, суму невідшкодованих нестач та втрат відносимо на позабалансовий субрахунок 073 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей розпорядників бюджетних коштів».

Позабалансовий облік таких нестач слід вести до моменту встановлення винуватців або закриття кримінального провадження відповідно до законодавства (абз. 5 п. 4 розд. IV Положення № 879).

Розглянемо на прикладах порядок відображення нестач у бухобліку.

Приклад 3 (нестача необоротних активів)Під час проведення річної інвентаризації виявлено нестачу господарського інвентаря (тумба), який обліковувався у складі МНМА. Згідно з даними бухобліку первісна вартість інвентаря становить 2400 грн, сума нарахованої амортизації — 1200 грн.

Списання тумби оформлено Актом списання ОЗ (часткової ліквідації) за типовою формою.

Винна особа погодилася добровільно відшкодувати завдані збитки (звернення підтверджено письмовою заявою). Комісія установи провела стандартизовану оцінку збитків на дату відшкодування. Згідно з Актом оцінки збитків, затвердженим керівником, розмір збитку становить 2500 грн.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Нараховано амортизацію в місяці списання тумби

8014

1412

1200

17

2

Списано первісну вартість тумби та суму нарахованого зносу

1412

1113

2400

9

3

Віднесено до накопичених фінрезультатів первісну вартість тумби під час списання

5111

5512

2400

17

4

Віднесено на винну особу суму збитків у частині витрат на відновлення

2115

7111*

2500

4, 14

5

Отримано кошти від винної особи як відшкодування завданих збитків

2313

2115

2500

3, 4

Слід унести зміни до кошторису у частині спецфонду за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)» на суму 2500 грн.

Приклад 4 (нестача запасів)Під час річної інвентаризації виявлено нестачу продуктів харчування на суму 5800 грн. Комісією установи збитки оцінено в сумі 6500 грн (кошти, необхідні для придбання аналогічних запасів на момент виявлення нестачі).

За результатами службового розслідування встановили винну особу, яка добровільно внесла кошти на рахунок установи як відшкодування.

З урахуванням фактичних ринкових цін на момент відшкодування збитку, очікувані витрати на придбання відповідної кількості продуктів харчування становлять 6300 грн. Залишок коштів у сумі 200 грн перераховано до бюджету відповідного рівня.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Списано вартість продуктів харчування, виявлених як нестача

8013

1511

5800

13

Одночасно віднесено на позабалансовий облік суму нестачі до встановлення винної особи

073

5800

16

2

Віднесено на винну особу (після її виявлення) вартість відшкодування збитків у частині:

— витрат на відновлення (придбання)

2115

7111*

6300

4, 14

— перевищення, що підлягає перерахуванню до відповідного бюджету

2115

6312

200

4, 6

Одночасно списано з позабалансового обліку суму нестачі після встановлення винної особи

073

5800

16

3

Отримано кошти від винної особи як відшкодування завданих збитків

2313

2115

6500

3, 4

4

Перераховано до бюджету залишок коштів

6312

2313

200

3, 6

* Слід унести зміни до кошторису у частині спецфонду за кодом доходів 25010400 «Надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна)» на суму 6300 грн.

Відображення у звітності. Покажемо, в яких рядках фінансової та бюджетної звітності слід відобразити виявлені нестачі.

Відображення нестач у фінансовій та бюджетній звітності

Назва рядка

Код

рядка

Пояснення щодо заповнення

Фінансова звітність

Форма № 1-дс «Баланс»

АКТИВ

II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ

Поточна дебіторська заборгованість:

інша поточна дебіторська заборгованість

1150

Сальдо субрахунку 2115

ПАСИВ

II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ

Поточні зобов’язання:

за платежами до бюджету

1540

Сальдо субрахунку 6312

Форма № 2-дс «Звіт про фінансові результати»

Розділ І «Фінансовий результат діяльності»

ДОХОДИ

Доходи від обмінних операцій

Доходи від надання послуг (виконання робіт)

2020

Доходи, відображені за субрахунком 7111 (оборот за Кт 7111)

Форма № 3-дс «Звіт про рух грошових коштів»

I. Рух коштів у результаті операційної діяльності

Надходження від обмінних операцій:

надходження від надання послуг (виконання робіт)

3005

Інформація про доходи, відображені за субрахунком 7111

Форма № 5-дс «Примітки до річної фінансової звітності»

X. Нестачі і втрати грошових коштів і матеріальних цінностей

Установлено недостач та крадіжок грошових коштів і матеріальних цінностей протягом звітного року

— усього

980

Виявлені протягом звітного року нестачі та крадіжки з розшифровкою даних за ряд. 981 — 1020

ХIІІ «Розшифрування позабалансових рахунків»

073 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей розпорядників бюджетних коштів»

1373

Залишки невідшкодованих нестач і втрат за субрахунком 073, їх збільшення та зменшення протягом звітного року з розшифруванням даних за гр. 3 — 6

Бюджетна звітність

Форма № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами»

Доходи

010

Суми заборгованості (за наявності на кінець звітного періоду) за розрахунками з відшкодування завданих збитків

Також дані про виявлені нестачі та втрати від псування цінностей слід навести у Пояснювальній записці до бюджетної звітності (додаток 10 до Порядку № 44).

5. Інвентаризація стану розрахунків

Загальні правила. Під час проведення річної інвентаризації комісія має обов’язково перевірити стан розрахунків відповідно до вимог п. 7 розд. ІІІ Положення № 879.

По-перше, шляхом документальної перевірки комісія має встановити:

  • правильність розрахунків з вищою за рівнем організацією, з бюджетом;
  • наявність заборгованості підзвітних осіб, а також правильність і обґрунтованість сум заборгованості за нестачами і крадіжками та вжитих заходів щодо стягнення цієї заборгованості;
  • правильність та обґрунтованість сум дебіторської, кредиторської і депонентської заборгованостей;
  • наявність заборгованості перед працівникам із заробітної плати.

По-друге, необхідно провести звірку документів і записів у регістрах обліку та перевірити обґрунтованість сум, відображених на відповідних рахунках. Також під час інвентаризації розрахунків слід передати всім дебіторам акти звіряння розрахунків. Зі свого боку, дебітори повинні підтвердити заборгованість або заявити про свої заперечення.

При цьому якщо до кінця року розбіжності не усунені або залишилися нез’ясованими, то кожна зі сторін відображає розрахунки з дебіторами і кредиторами в тих сумах, які випливають із даних її бухобліку та визнані нею правильними.

По-третє, за результатами перевірки стану розрахунків із дебіторами та кредиторами комісія має скласти Акт інвентаризації розрахунків з дебіторами і кредиторами.

До цього Акта додають Довідку про дебіторську і кредиторську заборгованості, щодо яких строк позовної давності минув, де зазначають найменування та місцезнаходження таких дебіторів або кредиторів, суми, причини, дати й підстави виникнення заборгованості.

Відомості про виявлену «кредиторку», що підлягає списанню, фіксують в Акті інвентаризації дебіторської або кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув і яка планується до списання. Цей акт затверджує керівник установи.

Та головне — під час перевірки розрахунків інвентаризаційна комісія має не лише зафіксувати факт наявності простроченої дебіторської та кредиторської заборгованості, а й відобразити вжиті для погашення цієї заборгованості заходи. Зокрема, працівники бухгалтерської служби повинні надати інвентаризаційній комісії копії направлених листів дебіторам з проханням повернути заборгованість або погасити її шляхом постачання товарів, копії листів до вищої за рівнем організації з проханням виділити додаткові кошти для погашення кредиторської заборгованості тощо. Також якщо були виявлені дебітори і кредитори, яких не існує на цей момент та в яких немає правонаступників, то необхідно підтвердити їх відсутність.

Під час інвентаризації розрахунків може бути виявлено заборгованість перед кредиторами або з боку дебіторів, строк позовної давності якої минув. Що робити з такою заборгованістю?

Виявлену за результатами інвентаризації розрахунків заборгованість, строк позовної давності якої минув та яка є безнадійною для стягнення, установи мають списати з балансу. Загальна процедура списання дебіторської та кредиторської заборгованості визначена Порядком № 372*.

Порядок бухгалтерського обліку окремих активів та зобов’язань бюджетних установ та внесення змін до деяких нормативно-правових актів в бухгалтерському обліку бюджетних установ, затверджений наказом Мінфіну від 02.04.2014 № 372.

УВАГА! З 04.09.2025 поновлено перебіг строків позовної давності, призупинених через карантин і воєнний стан

Підставою став Закон № 4434*. Тож починаючи з 04.09.2025 слід проводити списання безнадійної дебіторської та кредиторської заборгованості через сплив строку позовної давності. Далі пояснимо, як рахувати строк позивної давності після згаданої дати та яким чином здійснювати списання такої заборгованості.

Закон України «Про внесення зміни до розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України щодо поновлення перебігу позовної давності» від 14.05.2025 № 4434-IX.

Обчислення строку позовної давності після 04.09.2025. Розрахунок строку позовної давності слід здійснювати за загальним правилом, визначеним ст. 261 ЦКУ. Так, перебіг позовної давності розпочинається з дня, коли особа дізналася або могла дізнатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

З огляду на це, відлік перебігу строків позовної давності залежить від того, коли виникла заборгованість:

1) якщо до 12.03.2020 (дата початку призупинення перебігу строків позовної давності), то насамперед слід визначити, скільки днів минуло з моменту початку перебігу строку і до дати його зупинення (12.03.2020). Після цього кількість днів, що лишилися із трирічного строку позовної давності, додаємо до 04.09.2025;

2) якщо під час карантину та/або воєнного стану (тобто з 12.03.2020 до 03.09.2025), то обчислювати строк позовної давності доведеться «з нуля». Тобто відлічувати три роки для стягнення заборгованості слід з дати відновлення перебігу строків позовної давності — з 04.09.2025.

Отже, тільки після спливу строку давності установа може списати таку заборгованість з балансу з дотриманням вимог Порядку № 372.

Списання дебіторської заборгованості.

Процедура списання. Загальну процедуру списання дебіторської заборгованості визначено п. 3.5 Порядку № 372.

Так, дебіторська заборгованість, строк позовної давності якої минув і яка є безнадійною до стягнення, списується за результатами інвентаризації розрахунків. Власне, спочатку потрібно перевірити правильність та обґрунтованість усіх сум дебіторської заборгованості (у т. ч. тієї, щодо якої минув строк позовної давності). До речі, періодичність інвентаризації розрахунків саме з дебіторами Положенням № 879 не визначено. Втім, під час річної інвентаризації це однозначно слід зробити.

Для наочності зобразимо алгоритм списання дебіторської заборгованості схематично.

img 1

Алгоритм списання дебіторської заборгованості

Під час перевірки розрахунків інвентаризаційна комісія має не лише зафіксувати факт наявності простроченої дебіторської заборгованості, а й відобразити вжиті заходи для погашення цієї заборгованості. Зокрема, працівники бухгалтерської служби повинні надати інвентаризаційній комісії копії направлених листів дебіторам з проханням повернути заборгованість або погасити її шляхом постачання товарів. Також якщо були виявлені дебітори, яких не існує на цей момент та в яких немає правонаступників, то бажано підтвердити їх відсутність.

Зверніть увагу: для списання дебіторської заборгованості через сплив строку позовної давності дозвіл вищої за рівнем установи для цього НЕ потрібен. Але повідомити про це головного розпорядника все одно слід.

Бухоблік. Дебіторська заборгованість визнається активом, якщо:

а) існує ймовірність отримання установою майбутніх економічних вигід або досягнення поставленої мети та/або задоволення потреб установи;

б) її сума може бути достовірно визначена.

Це загальне правило прописане у п. 3.2 Порядку № 372. Відповідно невиконання однієї із зазначених причин є підставою для списання дебіторської заборгованості з балансу. Тобто якщо строк позовної давності минув, а заборгованість стала безнадійною для стягнення, то вона не є активом. Адже жодної ймовірності отримання майбутніх економічних вигід установою вже немає.

А це означає, що обліковувати таку заборгованість у складі активів на балансі установи немає підстав. Що робити далі з такою заборгованістю? Відповідь на це запитання містить п. 3.5 Порядку № 372.

По-перше, суми дебіторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, слід віднести на зменшення фінрезультату. Для цього робимо запис: Дт субрахунку 5512— Кт 2113, 2117, 2115 (п. 6.4 Типової кореспонденції*).

Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджена наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219.

Списання заборгованості дебіторів відображаємо в облікових регістрах на підставі бухгалтерської довідки. Її форма є типовою та затверджена наказом № 755*.

Наказ Мінфіну «Про затвердження типових форм меморіальних ордерів, інших облікових регістрів суб’єктів державного сектору та порядку їх складання» від 08.09.2017 № 755.

Запам’ятайте: у разі списання дебіторської заборгованості жодних витрат не виникає і в бухобліку їх показувати не потрібно.

Вкотре зазначимо: за наявності простроченої дебіторської заборгованості установа передусім має вжити всіх можливих заходів для її стягнення з боржника. Зокрема, керівництво установи має забезпечити проведення претензійно-позовної роботи на належному рівні. І тільки якщо такі заходи не дали результату, дебіторську заборгованість, дійсно, можна вважати безнадійною.

Такий висновок свого часу висловило Держказначейство у листі від 31.03.2010 № 15-04/712-5704. Винятком може бути лише прострочена дебіторська заборгованість за розрахунками з контрагентом, ліквідованим без правонаступників.

По-друге, з моменту списання безнадійної «дебіторки» з балансу слід вести її позабалансовий облік на субрахунку 071 «Списана дебіторська заборгованість розпорядників бюджетних коштів». Робити це треба протягом трьох років з моменту списання з балансу (абз. 2 п. 3.5 Порядку № 372). Цей строк відводиться для відслідковування можливості стягнення такої заборгованості у разі зміни майнового стану боржника.

ВАЖЛИВО! Списання безнадійної дебіторської заборгованості з позабалансового обліку проводимо після її погашення або у зв’язку із закінченням строку обліку такої заборгованості

Відображення у звітності. Покажемо, в яких рядках фінансової та бюджетної звітності слід відобразити списання дебіторської заборгованості.

Відображення списання дебіторської заборгованості у фінансовій та бюджетній звітності

Назва рядка

Код

рядка

Пояснення щодо заповнення

Фінансова звітність

Форма № 1-дс «Баланс»

АКТИВ

II. ФІНАНСОВІ АКТИВИ

Поточна дебіторська заборгованість:

за виданими авансами

1135

Сальдо субрахунку 2113

інша поточна дебіторська заборгованість

1150

Сальдо субрахунку 2115, 2117

Форма № 4-дс «Власний капітал»

Інші зміни

4030

Суми коригувань фінансового результату (сальдо субрахунку 5512) на суму списаної дебіторської заборгованості — графа 5

Форма № 5-дс «Примітки до річної фінансової звітності»

VII. Дебіторська заборгованість

Списано у звітному році безнадійної дебіторської заборгованості

661

Суми списаної у звітному періоді безнадійної дебіторської заборгованості

Прострочена дебіторська заборгованість

662

Суми простроченої (але не списаної з балансу) заборгованості з розшифруванням інформації про суми, за якими:

— матеріали передано до суду, ведеться позовна робота;
— винесено рішення суду, виконавче провадження;
— проти дебітора порушено справу про банкрутство:

  • заборгованість заявлена та визнана;
  • заборгованість заявлена та не визнана;
  • заборгованість не заявлена;
  • стосовно дебітора проведено державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті ліквідації

ХIІІ «Розшифрування позабалансових рахунків»

071 «Списана дебіторська заборгованість розпорядників бюджетних коштів»

1371

Залишки дебіторської заборгованості за субрахунком 071, їх збільшення та зменшення протягом звітного року з розшифруванням даних за гр. 3 — 6

Бюджетна звітність

Форма № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами»

Графа 7 — сума дебіторської заборгованості, списаної протягом звітного періоду. Інформацію показуємо у розрізі КЕКВ

Також причини зміни суми фінрезультату необхідно зазначити у Пояснювальній записці до бюджетної звітності (додаток 10 до Порядку № 44).

Розглянемо на прикладі порядок відображення списання дебіторської заборгованості в бухобліку.

Приклад 5. За результатами інвентаризації розрахунків з постачальниками виявлено дебіторську заборгованість, строк позовної давності якої минув, у сумі 7850 грн.

На підставі рішення керівника установи заборгованість списано з балансу з подальшим зарахуванням на позабалансовий облік. Записи до облікових регістрів зроблено на підставі бухгалтерської довідки.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Списано дебіторську заборгованість за розрахунками з дебіторами, строк позовної давності якої минув

5512

2117

7850

4

Одночасно віднесено суму списаної заборгованості на позабалансовий облік

071

7850

16

Списання кредиторської заборгованості.

Процедура списання. Загальну процедуру списання кредиторської заборгованості визначено розд. IV Порядку № 372. Так, списання кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, проводиться щокварталу. З метою визначення кредиторської заборгованості, щодо якої закінчився строк позовної давності, проводять інвентаризацію розрахунків. За її результатами ухвалюють рішення щодо доцільності списання відповідної суми кредиторської заборгованості з балансу установи.

Порядок списання заборгованості перед кредиторами після спливу строку позовної давності подібний до списання безнадійної дебіторської заборгованості. Однак має певні відмінності. Що це за відмінності та який вигляд має алгоритм списання кредиторської заборгованості, показано на схемі нижче.

img 2

Алгоритм списання кредиторської заборгованості

Бухоблік. Нагадаємо ключові правила, за якими слід обліковувати та списувати таку заборгованість.

По-перше, для цілей бухгалтерського обліку кредиторська заборгованість вважається зобов’язанням. Це підтверджує термінологія, наведена в НП(С)БО 101*. Так, зобов’язання — це заборгованість суб’єкта держсектору, яка виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, призведе до зменшення ресурсів суб’єкта держсектору.

Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 «Подання фінансової звітності», затверджене наказом Мінфіну від 28.12.2009 № 1541.

Визнання та оцінку таких зобов’язань слід здійснювати відповідно до вимог НП(С)БО 128*.

Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 128 «Зобов’язання», затверджене наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1629.

По-друге, кредиторську заборгованість слід обліковувати на балансі, тобто на субрахунках обліку зобов’язань, до моменту погашення або до закінчення строку позовної давності. Загальна позовна давність установлена тривалістю в три роки (ч. 1 ст. 257 ЦКУ).

По-третє, після закінчення строку позовної давності кредиторська заборгованість може бути списана з урахуванням вимог Порядку № 372. Зокрема, у разі списання кредиторської заборгованості доведеться відкоригувати результат виконання кошторису — збільшити фінрезультат (за кредитом субрахунку 5512).

Зверніть увагу: у разі списання кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, дохід не нараховуємо.

Безпосередньо підставою для відображення списання заборгованості в регістрах буде бухгалтерська довідка за типовою формою.

УВАГА! Ведення позабалансового обліку кредиторської заборгованості, списаної з балансу, законодавством не передбачено

Таким чином, на відміну від дебіторської заборгованості, щодо якої минув строк позовної давності, кредиторську заборгованість після списання обліковувати поза балансом не потрібно. Законодавство цього не вимагає.

Відображення у звітності. Покажемо, в яких рядках фінансової та бюджетної звітності слід відобразити списання кредиторської заборгованості.

Відображення списання кредиторської заборгованості у фінансовій та бюджетній звітності

Назва рядка

Код

рядка

Пояснення щодо заповнення

Фінансова звітність

Форма № 1-дс «Баланс»

ПАСИВ

II. ЗОБОВ’ЯЗАННЯ

Поточні зобов’язання:

за розрахунками за товари, роботи, послуги

1545

Сальдо субрахунку 6211

інші поточні зобов’язання

1575

Сальдо субрахунків 6411 + 6412 + 6413 + 6414 + 6415 + 6417 + 6518

Форма № 4-дс «Власний капітал»

Інші зміни

4030

Суми коригувань фінансового результату (сальдо субрахунку 5512) на суму списаної кредиторської заборгованості — графа 5

Бюджетна звітність

Форма № 7д, № 7м «Звіт про заборгованість за бюджетними коштами»

Графа 12 — сума кредиторської заборгованості, списаної протягом звітного періоду. Інформацію показуємо у розрізі КЕКВ

Також причини виникнення простроченої кредиторської заборгованості та підстави для її зменшення необхідно відобразити у Пояснювальній записці до бюджетної звітності (додаток 10 до Порядку № 44).

Розглянемо на прикладі порядок відображення в бухобліку списання кредиторської заборгованості.

Приклад 6. Під час інвентаризації в закладі дошкільної освіти виявлено кредиторську заборгованість за розрахунками з батьками за харчування дітей, строк позовної давності якої минув, у сумі 3500 грн.

За рішенням керівника закладу, оформленим розпорядчим документом, заборгованість списано з балансу. Записи до облікових регістрів зроблено на підставі бухгалтерської довідки.

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума,

грн

м/о

дебет

кредит

1

Списано кредиторську заборгованість за розрахунками з батьками, строк позовної давності якої минув

6414

5512

3500

6

Висновки

  • Інвентаризаційні описи та акти інвентаризації слід заповнювати без помарок та помилок. Виправлення дозволено здійснювати коректурним способом. Ці документи мають бути підписані усіма членами комісії та МВО.
  • Головний підсумковий документ, який складають за результатами інвентаризації, — Протокол інвентаризаційної комісії. Цей документ, затверджений керівником установи, є підставою для відображення результатів інвентаризації в бухобліку та фінзвітності.
  • Під час проведення інвентаризації потрібно відокремити непридатне для експлуатації майно від придатного. Процедуру списання такого майна з балансу слід починати вже після підбиття підсумків інвентаризації.
  • Оприбуткування активів, раніше не врахованих у балансі, супроводжується визнанням доходів спецфонду (субрахунки 7112 або 7211) та поданням Довідки про надходження в натуральній формі.
  • Списання нестач слід відображати в бухобліку як вибуття активів. Подальший облік нестач залежить від того, встановлені винуватці чи ні.
  • З 04.09.2025 поновлено перебіг строків позовної давності, призупинених через карантин і воєнний стан. З цієї дати відновлено процедуру списання безнадійної дебіторської та кредиторської заборгованості через сплив строку позовної давності.
  • У разі списання дебіторської та кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, слід відкоригувати накопичений фінрезультат.
  • Списану дебіторську заборгованість слід обліковувати на позабалансовому субрахунку 071 протягом трьох років з моменту списання з балансу. Натомість вести позабалансовий облік кредиторської заборгованості після її списання не потрібно.

Бюджетна бухгалтерія, листопад, 2025/№ 41

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити нас про це
Журнал «Бюджетна бухгалтерія»



Коментарі
0
Яка вдача - ви можете стати першим, хто прокоментує цей матеріал.
Залишити коментар:
Для того, щоб роздрукувати текст необхідно авторизуватись або зареєструватись
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі
pw-image
Читайте сайт за ціною чашки кави
Платне користування buhgalter.com.ua передбачає:
  • доступ до новин, статей, довідників
  • безлімітні завантаження бланків
  • відсутність реклами.
Передплатники PRO-доступу, «Бюджетної бухгалтерії», «Оплата праці» та користувачі «FIT-Бюджет» отримують безкоштовний доступ до порталу бонусом до передплати.
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
70
грн/
місяць
Вже передплатили? Увійти
Передплата подовжується автоматично щомісяця, але відмовитися можна у будь-який момент. Я погоджуюсь з користувацькими умовами
ic-acc-pay
×